Nuorille hyvät eväät elämään Vantaalta

Nuoruus on aikaa, jolloin rakennetaan pohja koko loppuelämälle. Me Kokoomuksessa haluamme, että Vantaan on Suomen paras kaupunki kasvaa aikuiseksi – turvallinen kasvuympäristö, joka tarjoaa monipuolisesti koulutus-, työskentely- ja harrastusmahdollisuuksia kaikille nuorille.

Vantaa on elinvoimaa sykkivä nuorekas kaupunki. Urbaani, kansainvälinen ja dynaaminen ympäristö tarjoaa ainutlaatuisen kasvualustan nuorille moderniin maailmaan. Suvaitsevaisuutta ja moninaisuuden ymmärtämistä opitaan jo hiekkalaatikolla. Digitaalisen maailman mahdollisuudet konkretisoituvat niin koulussa kuin arkielämän joukkoliikenteen käytössä. Oppilashuollossa ja nuorisoterveydenhuollossa haluamme tarjota nuorille apua nopeasti ja mieluiten jo ennaltaehkäisevästi. Myös palveluiden on oltava siellä missä nuoret liikkuvat – muutaman klikkauksen päässä somessa.

Parasta ennaltaehkäisyä on varmistaa laadukas koulutus kaikille. Vaadimme, että jokaiselle nuorelle taataan peruskoulun jälkeinen työ- tai opiskelupaikka. Tästä tavoitteesta emme tingi. Lisäksi haluamme varmistaa jokaiselle alle 18-vuotiaalle vantaalaiselle vähintään yhden harrastuksen. Mielekäs tekeminen on parasta syrjäytymisen ehkäisyä. Me myös luotamme nuoriimme ja haluamme antaa heille enemmän vastuuta ja sanavaltaa heidän elämäänsä koskettaviin asioihin. Nuorisovaltuuston toimintaa on kehitettävä ja nuoret on otettava aktiivisesti mukaan kehittämään omia asuinalueitaan sekä palveluitaan.

Nuorille aikuisille haluamme lisätä edullisten ja hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrella sijaitsevien asuntojen tarjontaa. Olemme valmiita tinkimään asuntojen minimikoko- ja autopaikkavaatimuksista, jotta itsenäistyville nuorille saadaan tuotettua myös markkinaehtoisesti uusia edukkaita asuntoja.

Kokoomuslaisina emme halua jättää vastuusta nuorten tukemisesta yksin kaupungin harteille, vaan peräänkuulutamme ”koko kylä kasvattaa”-henkeä. Olemme aidosti kiinnostuneita nuorten hyvinvoinnista ja parannamme järjestöjen ja yritysten edellytyksiä tukea nuorten kasvua ja kehitystä. Jatkossakin nuorten kesätyöpaikkojen saantia on tuettava kesätyöseteleillä sekä nuorisotyöttömyyttä torjuttava yhdessä yritysten kanssa toteutettavien yhteistyömallien avulla.

• Jokaiselle nuorelle on löydyttävä peruskoulun jälkeinen työ- tai opiskelupaikka
  • Nuorille tarjottava apua nopeasti ja ennaltaehkäisevästi – myös somessa
  • Nuorille enemmän vastuuta ja sanavaltaa heidän elämäänsä koskettaviin asioihin
  • Nuorille aikuisille lisää edullisia asuntoja hyvien joukkoliikenneyhteyksien varrelta
  • Peräänkuulutamme ”koko kylä kasvattaa”-henkeä

Sakari Rokkanen

Kirjoittaja on Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja, Vantaan Kaupunginhallituksen jäsen ja valtuuston nuorin kaupunginvaltuutettu.