Tiedote: Vantaan Kokoomuksen esitys luottamuspaikkojen jaosta valmis.

Vantaan Kokoomuksen kunnallisjärjestön hallitus ja uusi valtuustoryhmä ovat hyväksyneet yksimielisesti esityksen tulevan valtuustokauden luottamuspaikkajaosta. Ryhmien välisissä neuvotteluissa varmistui jo aiemmin, että Kokoomus säilyttää Vantaalla kaupunginhallituksen puheenjohtajan ja valtuuston ensimmäisen varapuheenjohtajan tehtävät. Tehtäviin esitetään Vantaan Kokoomuksen ykkösnimiä: kaupunginhallituksen puheenjohtajaksi kansanedustaja Sari Multalaa ja kaupunginvaltuuston varapuheenjohtajaksi Tapani Mäkistä.

-          Olen todella otettu ja kiitollinen sekä vantaalaisilta että kokoomukselta saamastani luottamuksesta ja tuesta. On kunnia-asia olla aiempaa tiiviimmin kehittämässä Vantaasta entistäkin elinvoimaisempaa kuntaa. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävä on yhdistettävissä kansanedustajan työhön ja ne täydentävät toisiaan. Kuntatasolla on lähempänä ihmisten arkea ja näkee konkreettisesti eduskunnan tekemien päätösten vaikutukset, Multala toteaa.

Multala on toisen kauden valtuutettu ja ensimmäisen kauden kansanedustaja, joka on aiemmin toiminut Vantaalla mm. kaupunginhallituksen sekä opetuslautakunnan jäsenenä. Multala oli vaalien ylivoimainen äänikuningatar 2705 äänellä.

Tapani Mäkinen on Vantaan kokeneimpia päättäjiä. Entinen kaupunginhallituksen puheenjohtaja ja kansanedustaja Mäkinen työskentelee tällä hetkellä oikeusministeri Häkkäsen erityisavustajana ja vastaa työssään liikenne- ja viestintäministeriön, ympäristöministeriön maankäyttö- ja rakennusasioiden sekä maakuntauudistuksen seurannasta. Kaupunginhallituksen puheenjohtajan tehtävästä luopumisen Mäkinen kokee nykyisen työn kuormittavuuden kannalta oikeana, mutta myös hieman haikeana ratkaisuna.

-          Olemme viimeisen neljän vuoden aikana saaneet valmiiksi Kehä-radan ja Kehä III:n perusparannuksen. Lisäksi olemme saaneet kaupungin talouden kuntoon ja velkaantumisen kuriin. On hienoa huomata, että työ kaupunginhallituksessa konkretisoituu hyvinä tuloksina. Uudet haasteet ministeriössä luovat kuitenkin ajankäytöllisiä haasteita ja myös uusille tekijöille on annettava tilaa. Koen, että valtuuston varapuheenjohtajan kunniatehtävässä pääsen jatkossakin huolehtimaan siitä, että Vantaan positiivinen kehitys jatkuu, Mäkinen sanoo.

Kaupunginhallituksessa ovat jatkamassa nykyiset valtuutetut Lauri Kaira ja Anitta Orpana. Kairaa esitetään myös yleisjaoston varapuheenjohtajaksi. Uutena jäsenenä kaupunginhallitukseen esitetään toisen kauden valtuutettua ja Kokoomuksen tuoretta valtuustoryhmän puheenjohtajaa Sakari Rokkasta. Opetuslautakunnan puheenjohtajaksi esitetään ensimmäisen kauden valtuutettua ja sisäilma-asioiden parissa toiminutta vanhempainyhdistysaktiivia Sami Kanervaa. Kanerva aloittaa myös uuden sisäilma-asian neuvottelukunnan puheenjohtajana. Teknisen lautakunnan puheenjohtajaksi on puolestaan nousemassa toisen kauden valtuutettu ja Suomen yrittäjien varapuheenjohtaja Carita Orlando.

Vantaan Kokoomuksen puheenjohtaja Jari Ahokas ja valtuustoryhmän puheenjohtaja Sakari Rokkanen ovat tyytyväisiä paikkajakoesitykseen.

-          Halusimme jo ryhmien välisissä neuvotteluissa varmistaa, että saisimme keskeisimmät paikat koulutuksen ja sisäilmaongelmien ratkomisen kannalta. Tehtävää on paljon, mutta luotan vahvasti uusiin valittuihin kokoomuspäättäjiin, Ahokas kertoo.

-          Erityisen positiivista on Kokoomuksen rohkeus nostaa nuoria vaativiin tehtäviin. Yhteensä kaupunginhallituksen ja lautakuntien varsinaisiksi jäseniksi esitetään kuutta alle 30-vuotiasta nuorta. Kaikkinensa meillä hyvin tasapainoinen ja yhtenäinen porukka, Rokkanen summaa.

Lisätiedot:
Sakari Rokkanen, p. 040 7625340
Sari Multala, p. 040 5317104
Tapani Mäkinen, p. 050 5122603
Jari Ahokas, p. 050 5670200

Vantaan Kokoomus

Vantaan Kokoomus on Kokoomuksen vantaalaisten paikallisyhdistysten kunnallisjärjestö ja Kokoomuksen kaupunginvaltuustoryhmä.