Sähköposti: kntools@gmail.com

Koivukylä-Korson kehittämistoimikunta, varajäsen (1.6.2017 - 31.5.2021)

Olen syntyperäinen Tikkurilalainen, sukuni tontti on ostettu 1913 nykyisen talvikkitien varrelta, siis koko ikäni Vantaalla asunut urheiluvalmentaja ja yrittäjä.  Minulla on kolme aikuista lasta ja  4 lapsenlasta ( kaikki poikia). Asun nykyisin Asolassa, Peijaksen sairaalan lähellä  jossa olen jo vuosia toiminut  HUS  yhtymän taloyhtiön puheenjohtajana.

Luottamustoimiani tällä hetkellä ovat seuraavat:

- Uudenmaan virkistysalueyhdistyksen hallituksen jäsen

- Koivukylän aluetoimikunnan henkilökohtainen varajäsen

- Tikkurilan kokoomuksen hallituksen jäsen

- HUS asunnot talotoimikunnan puheenjohtaja

Vaaliteemani :

1. harrastusmahdollisuus jokaiselle nuorelle varallisuudesta riippumatta.

Vuosien mittaan olen huomannut salaperäisiä nuorten harrastuksista poisjäämisiä, yleensä johtuen perheen rahatilanteensta. Siksi on tärkein teemani ollut jo muutaman vuoden taata ihan jokaiselle nuorelle harrastusmahdollisuus. Harrastus voi olla musiikin, taiteen, tekniikan, älyharrastusten tai vaikka liikunnan parissa.

Tämän vuoden alusta siirtyi toimeentulotuen maksaminen Kelalle, mutta erityistuet, kuten lisätuki lasten harrastuksiin jäi kaupungin sosiaalitoimelle edelleen. Tämä on aiheuttanut hämmennystä perheissä, ja nuoret ovat edelleen epätietoisia mahdollisuuksistaan sosiaalisiin kanssakäymisiin samanhenkisten toisten nuorten kanssa ja syrjäytymisen vaara on suuri.

Minun näkemykseni olisi tuoda yhteen sosiaalitoimi, kela, urheiluseurat ja yrityselämä luodaksemme ns. "green card" harrastuskortti, jonka myöntäminen olisi sosiaaliviranomaisen hallinnassa. Tuen tarpeessa oleva yksilö voisi saada tämän kortin vapaaseen mahdollisuuteen harrastaa haluamaansa harrastusta ilman pelkoa rahan loppumisesta perusharrastuksensa parissa. Urheiluseuran tehtävänä olisi ihan sama kuin muutenkin tekevät, kirjaavat jokaisen harrastajan harjoittelukäynnit ja seuraavat harrastajiensa kehitystä seutojen toiminnassa.

Yritys uutena elementtinä olisi toimija, joka voisi myös rahoittaa tätä nuorta  ns. eettisenä tukijana. Tällä hetkellä ei verottaja hyväksy eettistä tukea verovähennyksiin, mutta antaa mahdollisuuden vähentää tieteen ja taiteen tukemista tiettyyn rajaan asti. Tähän olisi saatava pikaisesti muutos lakiin.

Minusta tulisi kaikkea nuorten hyvinvointia ja syrjäytymisen ehkäisyä tukevaa toimintaa saada tukea samanarvoisesti kaikkien harrastumuotojen parissa. Jokainen mukana oleva nuori on tulevaisuuden hyvinvoija ja omalta osaltaan on mukana koko yhteisön toiminnassa aktiivisena.

2.  Koulutuksen merkitys tulevaisuuden muuttuvassa maailmassa.

Minusta nyt jos koskaan tulisi panostaa koulutukseen, onhan koko työmaailma mullistuksen vallassa. Vanhan teollisen järjestelmän muuttuessa enemmän yksilövaltaiseen osaamiseen, tulevaisuuden menestymisessä työelämässä vaaditaan yhä enemmän koulutusta tietotekniikan ja uusien konseptien hallinnassa. Vain tarjoamalla riittävän hyvää peruskoulutusta Vantaala, voidaan myös lähitulevaisuudessa työllistää kaikki nyt vielä nuoretkin. Luokkakoot eivät saa nousta, jotta jokainen oppilas saa riittävästi yksilöllistä opetusta juuri oman tarpeensa mukaisesti. Myös kehittyneimmille tulisi taata oman tasonsa mukaista opetusta erityisryhmissä jatkossa.