Tule mukaan vaalilautakuntaan

Vaalien vaalilautakunnat ovat tärkeä osa maamme demokraattista prosessia. Ne valmistelevat vaalihuoneiston, vastaanottavat äänet ja suorittavat esilaskennan äänestyksen päätyttyä. Ilman luotettavia, puolueiden tahoilta kasattuja vaalilautakuntia demokraattinen järjestelmämme ei toimi. Vaalilautakunnassa toimimisesta maksetaan palkkio, josta vähenetään henkilön aseettaneelle puolueelle puolueen luottamushenkilömaksu (Vantaan Kokoomus 20 %).

äyttämällä lomakkeen ilmoitat halukkuudestasi toimia vaalilautakunnassa ja/tai -toimikunnassa.

Vaalilautakuntiin tarvitaan paljon vapaaehtoisia. Vaalilautakuntia oli viime vaaleissa 67 kappaletta ja jokaiseen tarvitaan 1 + 1 kokoomuslaista tai henkilöä, jotka sitoutuvat maksamaan palkkiosta Vantaan Kokoomukselle luottamushenkilömaksun.

Ehdokas ei voi olla vaalilautakunnan jäsenenä eikä varajäsenenä. Ehdokkaan puoliso, lapsi, sisar tai vanhempi ei voi olla vaalitoimikunnan jäsen tai varajäsen.

Vaalilautakuntaan (ja vaalitoimikuntaan) valittavien tulee olla 18 vuotta täyttäneitä ja kirjoilla Vantaalla (kunnallinen luottamustehtävä). Vaalilautakuntaan tulee varata koko vaalipäivä kello 8 - 23, vaalitoimikunnat työskentelevät myös ennakkoäänestyksen aikana. Vaalihuoneistot avataan klo 9.00 ja äänestys päättyy klo 20.00, jonka jälkeen jokainen vaalilautakunta laskee oman alueensa vaalipäivänä annetut äänet. Puheenjohtajan ja sihteerin tulee myös osallistua annettavaan koulutukseen.

Ilmoittaminen halusta osallistua vaalilautakuntaan

( * pakollinen kenttä )