Eduskuntavaalit 2019

Suomen 38. eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 14. huhtikuuta 2019 ja niissä valitaan kansanedustajat eduskuntaan vaalikaudelle 2019–2023. Uudenmaan vaalipiiristä valitaan 36 kansanedustajaa. Uudenmaan Kokoomuksen ehdokasasettelu on vielä kesken.

Lähde vaalilautakuntaan

Vaalien vaalilautakunnat ovat tärkeä osa maamme demokraattista prosessia. Ne valmistelevat vaalihuoneiston, vastaanottavat äänet ja suorittavat esilaskennan äänestyksen päätyttyä. Ilman luotettavia, puolueiden tahoilta kasattuja vaalilautakuntia demokraattinen järjestelmämme ei toimi.

Vantaalaiset ehdokkaat

Vantaalta Kokoomus on asettanut viisi eduskuntavaaliehdokasta. Ehdokasasettelu on vielä kesken ja ehdokkaiden määrä voi muuttua.

Sakari Rokkanen

Siri Ahokas

Carita Orlando

Mika Kasonen

Sari Multala

Äänestäminen

Varsinainen äänestyspäivä on sunnuntaina 14.4.2019. Äänestys päättyy kello 20:00. Ennakkoäänestys suoritetaan 3.4. - 9.4.2019 jolloin äänestää voi mm. kirjastoissa. Äänestyspaikalle tulee ottaa mukaan kuvallinen henkilöllisyystodistus, lisäksi mukana on hyvä olla postitse tullut todistus äänioikeudesta. Se ei kuitenkaan ole kakollinen. Äänestettäessä äänestysloppuun merkitään vain ehdokkaan numero selkeällä käsialalla.

Ehdokkaiden numerot julkaistaan 14.3.2019.